Hogyan spórolj a pótórákon

Jogosítványt szerezni nemcsak izgalmas vállalkozás, de egyben nagy felelősség is. A sikeres elméleti vizsga után – az ott megszerzett ismereteket – már a forgalomban kell tudni alkalmazni.

A tanulók nagy része úgy gondolja, hogy a KRESZ vizsga során a legtöbb hibapontot érő ábrás feladatokra biztosított 1 perc túl kevés. Azonban a forgalomban a helyes döntés meghozatalára ennek csak töredékrésze áll rendelkezésre.

Az, hogy milyen gyorsan tudsz egy-egy szituációban reagálni – többek között – nagyban függ attól is, hogy mennyi gyakorlattal rendelkezel, mennyire van készség szintjén a feladat megoldása.

Ez a forgalmi vezetés esetében annyit jelent, minél többet vezetsz, annál több mindenre tudsz figyelni, annál szélesebb lesz a közlekedési látásmód.

Tudom, hogy a jogosítvány megszerzése nem olcsó mulatság! Nem is arra akarlak rávenni, hogy vegyél minél több pótórát, hiszen vannak egyéb lehetőségek, amelyek ingyenesen mélyítik és élővé teszik a már meglévő tudást.

Ez a cikk pont arról szól, hogyan tudsz költséghatékonyan sikeres vizsgát tenni, ha tudatosan készülsz rá, miközben fejleszted önmagad.

Önmagunk fejlesztése és figyelmünk irányítása ingyen van, érdemes hát kihasználni az ebben rejlő lehetőségeket a jogsira készülve is!

1. Gyakorolj minél többet!

Ne hagyd abba a KRESZ könyv tanulmányozását! A sikeres KRESZ vizsga nem garantálja, hogy éles közlekedési szituációban a másodperc tört része alatt tudsz helyes döntést hozni. (Ezekben a helyzetekben majd elnézően fogsz visszagondolni, hogy korábban erre 1 perced is volt, és az is kevésnek tűnt.)

Kérdezz! Ha kérdésed merül fel akár egy forgalmi helyzettel, akár a KRESZ könyvben olvasottakkal kapcsolatban, egy szakértőtől meg tudod kérdezni. Az oktató segít megérteni és tisztázni az adott szituációt.

Járj nyitott szemmel! Figyeld az autósokat, akár gyalogolsz éppen vagy mondjuk a buszon ülsz. (Nem sorolok fel minden járművet, úgyis tudod, hogy mire gondolok.)

Kezdj el autós fejjel gondolkodni! Vajon ebben a szituációban mit tennék, ha én vezetnék? Vajon lát engem, ha itt megyek vagy a holtterében vagyok? Satöbbi, a lehetőségek száma végtelen.

Mélyedj el a témában, amennyire csak lehet! Ne (csak) az autós cikkeket olvasgasd és a használt autó hirdetéseket böngészd, hanem különböző fórumokat is, amelyek egy-egy közlekedési szituáció megtárgyalásával foglalkoznak.

Ne feledd: bár lehet, nem úgy tekintesz rá, mégis ez a néhány hónap meghatározó az életedben, hiszen most alakul ki a jövőbeni sofőr éned.

2. Fogadd el a kritikát!

Abban az egyben biztos lehetsz, hogy az oktató jót akar neked. Legyen bármilyen a stílusa, azt szeretné, hogy minél előbb sikeres vizsgát tegyél. Nem kell összeesküvés elméleteket gyártani ezzel kapcsolatban!

Hiszem, hogy a “Vizsga Sikerességi Mutató”, amely a Nemzeti Közlekedési Hatóság weboldalán található [itt tudod megnézni], valamint a “Átlagos Képzési Óraszám” [itt tudod megnézni] minden oktatót és autósiskolát ösztönöz. (Ezekről a mutatószámokról szóló bejegyzést a “Hogyan válasszak autósiskolát és oktatót?” című bejegyzésnél.)

Fogadd meg az oktató észrevételeit és dolgozz a hibák javításán! Nem csesztetni akar, nem kukacoskodik. Olyan észrevételeket tesz, amelyek a javadat szolgálják, és szavatolják a sikeres vizsgát.

3. Összpontosíts!

Sokszor veszem észre a tanítványaimon, hogy nem figyelnek kellőképpen az útra, hogy merre járunk. Teljesen természetes, hogy az első alkalmak a forgalomban nagyon stresszesek, sok az inger, nemegyszer a tanuló az óra végén meg sem tudja megmondani, merre jártunk (pedig ismerős a környéken). Megerősítem, ez teljesen természetes és nem is várok el többet! Azonban minél többször kint vagyunk a forgalomban, annál inkább el kell vonnod a figyelmedet a haladás tényéről és el kell kezdened aktívan figyelni a környezeted: a közlekedési partnereket, a táblákat, az utakat, az elsőbbségi helyzeteket, hogy ne csak vakrepülés legyen gyakorlati óra.

Minél jobban tudsz összpontosítani, annál kevesebb órát kell venned!

Persze, elautózhatunk bármennyit a sikeres vizsgáért, de nem lenne jobb, ha minél hamarabb le tudnád tenni és a különbözetet a saját autódra költenéd el?

4. Hidd el, hogy levizsgázol!

Bár ez kissé ezo-humbuknak tűnik, de meglepődnél, ha tudnád, mennyi tanulóm nem hiszi el, hogy le tud elsőre vizsgázni. Valahogy természetesnek veszik, hogy megbuknak.

Persze, vizsga előtt könnyű arról beszélni, hogy “és akkor mi van, majd jövök megint!”. Ezzel szemben azt látom, hogy a bukás kivétel nélkül mindenkit nagyon megvisel. (Én legalábbis még nem találkoztam kivétellel!)

Hogy miért van ez? Talán a vezetéssel töltött hónapok felfokozott idegállapota, amely a vizsga napján csúcsosodik.

Ekkor már a tanuló úgy érzi, megérdemli a jogsit: hiszen eljárt az órákra, levezette a szükséges kilométereket és óraszámot (sőt még pótórákat is vett), beleadott apait-anyait. A legutolsó órákon már saját maga is érzi, hogy felkészült az önálló vezetésre. Ezzel szemben egy vizsgadrukkal terhelt 50 perc áll előtte, ami alatt meg kell győznie erről egy vadidegent.

El kell hinned, hogy igen, át lehet menni elsőre!

Ki kell tudnod zárni a megannyi történetet, amely mindenkinek van a saját vizsgájával kapcsolatban. Vagy a rokonának, ismerősének, vagy a valaki valakijének a történetét erre vonatkozóan.

Csak a saját történeteddel foglalkozz! Azt te írod most és majd magad meséled! Szóljon ez sikeres vizsgáról!

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük